Osteopathie bij de vrouw

Waarom osteopathie specifiek bij de vrouw? Een vrouwenleven is gekenmerkt door belangrijke levensfasen, door cyclische veranderingen en door de mogelijkheid zwanger te worden. Daarom zijn er een heel deel indicaties specifiek voor de vrouw.

• Klachten aan de het bewegingsapparaat nl. spieren, gewrichten
    Pijn in de nek, rug of lenden specifiek gerelateerd aan de menstruatiecyclus ( bijvoorbeeld pijn in de onderrug bij de menstruatie).
  • Gynaecologische klachten
    Pijnlijke menstruatie, veranderde menstruatie na zwangerschappen, pijn bij gemeenschap, endometriose, onvruchtbaarheid….

Pijnlijke menstruatie is beslist geen onvermijdelijkheid, waarvoor noodgedwongen op hormonale behandeling moet overgestapt worden, of waar enkel pijnmedicatie een uitweg biedt. Elke spanning op wervelkolom of bekken waar de zenuwvoorziening van de baarmoeder vandaan komt zal zijn invloed hebben op het samentrekken van die baarmoeder. Elke spanning op de ligamenten (de banden) waarmee de baarmoeder verbonden is met het bekken zal zijn invloed kunnen hebben op haar beweeglijkheid…. Wat dan weer verantwoordelijk is voor een veelheid aan klachten waarvan een klein deel hierboven al genoemd is.

• Blaasproblemen
    Een normale mobiliteit van het bekken is essentieel voor een goede functie van de blaas. De bekkenbodemspieren zitten vast op de bekken beenderen. Een verstoorde beweeglijkheid van deze gewrichten zal dan ook een belangrijke invloed hebben in die zin dat er abnormale of asymmetrische spanningen ontstaan waardoor spierkracht en coördinatie behoorlijk verstoord kunnen worden.
  • Problemen met de spijsvertering
    Constipatie, oprispingen, brandend maagzuur; voor constipatie specifiek erger voor de menstruatie en/of een versnelde transit tijdens de menstruatie.
  • Op KNO gebied
    Hoofdpijnen, migraine ( specifiek in verband met de cyclus), bijholteontstekingen….
  • Aandoeningen van de luchtwegen
    Bronchitis, astma, hyperventilatie…. Het doel van de osteopathie is hier de verstoorde mobiliteit van wervels en ribben herstellen. Naast de mechanische verbetering van de beweeglijkheid van de borstkas, wordt ook het functioneren van de zenuwvoorziening naar de longen verbeterd. Door het sympathische zenuwstelsel te beïnvloeden ontstaat er een gunstige invloed op de ventilatie van de longen.
  • Hormonale beïnvloeding
    De vrouwelijke cyclus is onderhevig aan de hormonale sturing van het lichaam. Deze gaat uit van diep in onze schedel de hypothalamus-hypofyse-bijnier-as. Verstoringen hier zoals door stress, levensgewoonten, voedingspatronen…hebben belangrijke invloeden op het functioneren van de cyclus zoals de regelmaat, het vroegtijdig in de menopauze komen, het niet tot rijping komen van de eicellen. Dit systeem heeft echter ook nog zijn invloed op o.a. onze vitaliteit en emotioneel welbevinden. De rol van de osteopathie is: zorgen voor het optimaliseren van de hormonale aansturing. Dit gebeurt door beïnvloeding van het ortho-parasympatische deel van het zenuwstelsel, door te zorgen voor een goede mobiliteit van de direct gerelateerde spieren en gewrichten, door het stimuleren van de bloed en lymfestroming in het lichaam, door aandacht te hebben voor levensgewoonten en voeding,