Osteopathie bij ouderen

De ouder wordende mens heeft vaak te maken met meerdere gezondheidsklachten. Sommige daarvan worden behandeld door chirurgisch ingrijpen, zoals ver gevorderde arthrose aan de gewrichten. Voor andere klachten geldt het langdurige of blijvend gebruik van medicijnen of men krijgt te horen “daar moet u mee leren leven”.

Er is geen leeftijdsgrens voor osteopathie. Hoewel osteopathie een manuele geneeswijze is, houdt dit niet per definitie in dat het een harde aanpak betreft, in tegendeel veel handgrepen in de osteopathie zijn juist zacht te noemen. Dit is een belangrijk gegeven, omdat met stijgende leeftijd vaak met verscheidene ziektebeelden rekening gehouden moet worden zoals osteoporose, vaataandoeningen enz.. . Dit gegeven, samen met de persoonlijke voorkeur van de behandelend osteopaat, is bepalend in de keuze van de behandeltechnieken.

• gevolgen van trauma’s.

Ongevallen of aanhoudende pijnklachten en beperkingen na klachten na chirurgische ingrepen….

• klachten in de spieren en gewrichten

Rug- en nekpijn, spit, hernia klachten, verstuikingen, peesontstekingen, gewrichts- en spierpijnen….

• aandoeningen van de luchtwegen

Bronchitis, astma, hyperventilatie klachten….

Brandend maagzuur, maagpijn, misselijkheid, opgeblazen gevoel, winderigheid, constipatie…..

• KNO klachten

Chronische bijholteontsteking, hoofdpijn….

• verminderde vitaliteit

Vermoeidheidsklachten….

• urologischeproblemen

’s Nachts verschillende keren op moeten om te plassen, moeilijk plas ophouden, onrustige benen, zware benen. Alle beperkingen, of ze nu traumatisch van aard zijn dan wel geleidelijk ontstaan bewegingsverlies van het bekken en de lendenwervels, kunnen op de lange duur hun uitwerking hebben op de urinewegen.

Wanneer osteopathie?

Algemeen geldt: blijf niet te lang doorlopen met pijnklachten die niet spontaan verbeteren. Op de lange duur gaat het lichaam compenseren, en maakt u vatbaarder voor een verdere opbouw naar blijvende klachten.